آشنایی پیرامون موضوع سلامت و اهمیت آن در زندگی روزمره

آشنایی پیرامون موضوع سلامت و اهمیت آن در زندگی روزمره

سلامت عبارت است از؛ رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی انسان که توسط خود فرد یا محیط و افراد پیرامون تامین می شود.
بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی ، سلامتی و تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست بلکه سلامتی به معنی نداشتن هیچگونه مشکل روانی ، اجتماعی ،اقتصادی و سلامت جسمانی برای هرفرد جامعه است.

________________________________________________________________________________________________________________________________

انواع شاخص های سلامت

_سلامت فیزیکی
_ جسمی

سلامت فیزیکی _ جسمی به معنای توانایی انجام فعالیت های روزانه و توانمندی بدن در مواقع ضروری و دوری از بیماریهاست.


راه های موثر بر روند افزایش سلامت فیزیکی _ جسمی:
_انجام ورزش به طور منظم و روزانه
_دریافت غذای سالم و حجم متناسب با نوع فعالیت ها
_مدیریت و تسلط بر روی اعصاب و استرس های روزانه
_اجتناب از اعتیاد به مواد مخدر،کافئین ، نیکوتین و الکل
_خواب سالم و کافی

28489
_سلامت ذهنی

در خلاصه ترین تعریف ممکن سلامت ذهنی به معنی، دریافت مهارت یادگیری ، آموزش پذیری و رشد فکری است. فرآیند استفاده از ذهن برای یادگیری بیشتر و درک عمیق جهان تاثیر چشمگیری بر سلامت ذهن دارد.

_سلامت عاطفی

توانایی کنترل هیجانات به گونه ای که در بیان آن راحت باشیم و بتوانیم به شکلی درست و مناسب آن را اظهار کنیم؛ سلامت عاطفی تلقی میشود.کنترل هیجانات هیچگاه به معنی کتمان کردن آن نیست ،بلکه نیاز است توانایی تصمیم گیری درست در شرایط گوناگون را به دست آوریم.

_سلامت محیط پیرامون زندگی

تقریبا هر چیزی که در محیط ما وجود دارد و روی یکی از مولفه های سلامت تاثیر میگذارد را میتوان به عنوان سلامت محیط زندگی معرفی کرد.سلامت هوا ، آب ، غذا و نورمحیط و خلاصه تمام فاکتورهای محیطی به سلامت ربط دارد.

_سلامت اجتماعی

در تعریف سلامت اجتماعی گفته شده:داشتن مهارت تعامل با دیگر انسانها و محیط اطراف با هدف ایجاد ارتباط سالم است.احترام گذاشتن به افراد، مسئولیت پذیری در قبال اجتماع و آمادگی برای جبران از منابع خود درقبال اشتباه و عدم مسئولیت پذیری از جمله مولفه های مهم در سلامت اجتماعی است.

_سلامت شغلی

داشتن شغل مناسب و رضایت شغلی نسبی و متناسب و انجام کاری که معنا و مفهوم داشته باشد و داشتن منافع مالی مناسب، از جمله فاکتور های تاثیرگذار در سلامت شغلی است.

 

_سلامت معنوی

به تعداد انسانهای روی زمین نگرش و دیدگاه های متفاوت وجود دارد.اما مستقل از این تنوع یافتن معنایی برای زندگی، سلامت معنوی را تقویت میکند.این موضوع تمام ابعاد زندگی را در بر میگیرد و انسان سالم از نظر معنوی درتمام مراحل زندگی و حیات خود در حال تلاش برای یافتن این معناست.

منبع: ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *